Konsep
* komunikasi antara individu dengan individu lain yang berkomunikasi dengan sekumpulan individu lain di mana mereka saling bertukar pendapat, gerak, isyarat/simbol dengan tujuan untuk memberi dan bertukar maklumat
* sentiasa bergerak dan sentiasa mempengaruhi antara satu sama lain
* mempunyai makna yang tersurat dan tersirat
2 Ciri Utama
i. peringkat maklumat
- penyampaian fakta, idea dan pandangan
ii. peringkat perhubungan
- mewujudkan hubungan perasaan, sikap dan nilai
Pra syarat komunikasi interpersonal berkesan
i. membina hubungan sosial
ii. wacana ilmu
iii. perundingan
iv. kerjaya
v. komuniti
vi. bimbingan
Perlakuan menyekat
i. menyekat dan memerintah
ii. amaran dan ancaman
iii. beri nasihat - harus/tidak harus
iv. beri penyelesaian/cadangan
v. mengejek/melabel nama
Perlakuan menyokong
i. senyap
ii. respon yang minima
iii. kedudukan fizikal badan
iv. menggalakkan (meluahkan perasaan/bercakap)
v. mendengar dengan aktif
Zon jarak komunikasi interpersonal
Zon intim
15cm - 46cm
Pasangan & Keluarga
Zon peribadi
46cm - 1.2m
Kawan-kawan & sahabat
Zon sosial
1.2m - 3.6m
Membeli-belah, terima surat dari posmen
Zon awam
3m - 6m
Ceramah / kuliah
Kemahiran Mendengar & Ciri-ciri Mendengar
Definisi
* keupayaan mendengar dengan teliti, memahami perkara yang di dengar dalam pelbagai situasi serta dapat memberi maklum balas
3 Peringkat Kemahiran Mendengar
Awal
- mengecam, mengajuk dan memilih bunyi
- mendengar, mengecam makna perkataan, rangkai kata, frasa & ayat
- menjawab soalan dengan mudah
Pertengahan
- mengecam & mengingat fakta
- mengenal informasi spesifik
- mengesan urutan
- proses mengenal sebab & akibat
- mengenal perhubungan orang-orang yang berinteraksi
- mengenal sikap & perasaan orang yang sedang bercakap
Maju
- mengenal isi-isi penting
- mengenal peranan & hubuungan
- mentafsir
- mencari jalan penyelesaian
- mengikut aliran dalam dialog
Jenis-jenis kemahiran mendengar
1. Mendengar secara aktif
- mendengar secara interaktif
- melibatkan kedua-dua pihak iaitu penutur & pendengar yang masing-masing berperanan secara aktif semasa sesi perbualan tersebut
Ciri-ciri kemahiran mendengar secara aktif
i. intensif
ii. empati
iii. membina kemahiran mendengar
iv. membina kemahiran bertindak balas
2. Mendengar secara pasif
- tidak melibatkan tindak balas secara langsung oleh pendengar
Interpretasi Badan
* melibatkan kedudukan fizikal pergerakan badan serta tangan & ekspresi wajah
Kepentingan memahami komunikasi badan
- memberi gambaran tentang personaliti seseorang individu
- salah satu kounikasi bukan lisan
Jenis komunikasi badan
Komunikasi tangan
- tangan & muka
- tangan & badan
- tangan bersalaman
Komunikasi muka
- senyuman
- renungan mata
Komunikasi kepala
Komunikasi Renungan Mata
i. mengelakkan bertemu mata dengan individu lain - tidak berminat/berbohong
ii. renungan mata difokuskan kepada bahagian kedua belah mata hingga dahi individu yang berbual dengannya - hal kerja & perniagaan
iii. renungan mata di sekitar mata, hidung & mulut - santai & sosial
iv. renungan mata di sekitar mata, hidung hingga dada - intim & peribadi
No comments:
Post a Comment